Yhteydenotto ja ryhmän esittely

Oheisen lomakkeen kautta voit helpoimmin ottaa meihin yhteyttä. Kiitos niin ruusuista kuin risuistakin!

Yläneen Pelimannit on v. 1972 perustettu pelimanniryhmä. Tällä hetkellä yhtyeessämme soi kolme haitaria, pari viulua, silloin tällöin myös yksi alttoviulu, harmoni, pimpparauta, kitara, toisinaan klarinetti tai nokkahuilukin ja tietysti kontrabasso. Mahdoliinisoittajan paikka on avoinna!

1990-luvun lopulla ryhmän jäseniä siirtyi kirkkomaan lepoon sekä toisaalta nuoria muutti useampia opiskelupaikkakunnilleen. Toiminta sammui, mutta käynnistettiin jälleen Veikko Lahtisen toimesta pelimannien 40-vuotisjuhlan merkeissä vuonna 2012. Kesällä 2014 Yläneen pelimannit olivatkin sitten jo ensimmäistä kertaa mukana myös Kaustisen kansamusiikkijuhlilla. Soittajia osallistui myös teemamaakunnan, Varsinais-Suomen, päänäytökseen "Yks suolane silak".

Ryhmän ohjelmiston perusrungon muodostaa edemenneiden soittajien kirjoittamat nuotit ja sanat. Eino Sointulan, Varsinais-Suomen Pelimanniyhdistyksen oltermannin ja Yläneen Pelimannien pitkäaikaisen johtajan ja viulistin sävellyksiä on kokonaisen nuottivihkosen verran käytössämme. Sanoituksien ja sovituksien takana on lähes poikkeuksetta toinen 90-luvulla poisnukkunut viulistimme ja johtajamme Pentti Keihäs. Viulisti Heikki Lehtosen ja haitaristi Hilja Harisen sävellyksiä on myös säilynyt aktiivikäyttöön.

Pitkäjänteisestä pelimannityöstä ansioituneena nimitettiin hanuristimme, kaksirivisenkin mestarisoittaja, Veikko Lahtinen, ensimmäiseksi Varsinais-Suomen vuoden kansanmuusikoksi vuonna 2014. Kansanmusiikkiliiton kultainen ansiomerkki on myönnetty hänelle 2011 ja

Varsinais-Suomen aktiivi-oltermannin arvonimen Veikko ansaitusti sai keväällä 2020!

Erilaisten tanhuryhmien kanssa hän on esiintynyt mm. Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Saksassa, Unkarissa, Virossa, Liettuassa, Marinmaalla, Udmurtiassa ja Islannissa. Hän soittaa useissa kansanmusiikkiyhtyeissä ja on lopettanut mm. lukuisia kaksirivisen soittajia. Hänen mukaansa nimettyä musiikkitapahtumaa, Reissu-Veikon sottiisia, soitellaan kesäisin Yläneen museomäellä.

Eino Sointulan aikanaan vanhasta kouluharmonista keikkakäyttöön muokkaama Yläneen Pelimannien oma matkaharmooni.

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Historian havinaa

Varsinais-Suomen Kansanmusiikkiyhdistys